tisdag 21 september 2010

Hur ska man förklara addition med stora tal?

Ofta får jag höra att föräldrar som i tappra försök försöker förklara hur man ska räkna i matten bara får höra ett argt och uppgivet "-Men så gör inte fröken!"

Så nu ska jag försöka motverka dessa kommentarer genom att försöka förklara hur vi kommer att räkna "skriftlig huvudräkning" i skolan.

Först undrar ni VARFÖR. Varför gör vi inte på det smidigare sättet som vi (jag också!) lärde oss i skolan och ställer upp talen. Jo, för att forskning visar att:

- Skriftlig huvudräkning är mer naturlig att lära sig eftersom den sker i läsriktningen.
- Skriftlig huvudräkning ger mindre felaktiga svar (slarvfel) än uppställning.
- Skriftlig huvudräkning utvecklar barnens taluppfattning, dvs kunskap om hur mycket talen är värda.
- Läraren kan lättare se eventuella felutvecklade tankegångar hos eleven, om det t.ex. är talen position, talens värde eller meningen med addition.
- Likhetstecknets betydelse blir tydlig.
(för den som vill fördjupa sig ännu mer finns det lite mer avancerad information här.)

Ok, så här går det till med skriftlig huvudräkning:


Först kommer vi att räkna enkla tal som t.ex. 53+10.
Då ställer vi upp det så här:

53+10 = 50+3+10 = 60+3 = 63

Man bryter alltså ner 53 till 50+3, och sedan lägger man ihop tiotalen för sig, 50+10, och därefter adderar man 3:an, dvs 60+3.

Ett exempel till:

26+10 = 20+6+10 = 30+6 = 36

Snart kommer talen att bli lite svårare, men principen är densamma; man bryter ner talen, och lägger sedan ihop tiotalen för sig och entalen för sig. Se följande två exempel;

45+22 = 40+5+20+2 = 60+7 = 67

61+34 = 60+1+30+4 = 90+5 = 95

Hoppas detta kan vara till hjälp!
Skriv gärna och fråga om det är något ni inte förstår!

1 kommentar:

  1. Så småningom kommer vi att ta bort det andra mellanledet (t.ex. 20+6+10) men än så länge vill jag att de skriver ner det, för att förstå att t.ex. 20+6 är samma sak som 26.

    SvaraRadera