fredag 22 oktober 2010

Vad skulle hända om barnen fick mer makt i världen?

För att fira FN-dagen idag har vi på eftermiddagen skrivit dikter, och se hur fantastiska barn ni har! Tänk om de skulle kunna få bestämma hur världen skulle se ut?!

Våra FN-dikter
*
Amira - Fred på forden
Den gång vi hade fred på jorden.
Det var ju faktiskt skönt.
Men nu forsar bomber ner,
men tänk jag drömde att det var fred på jorden.
*
Maria
Människorna ska vara fina.
Jag vill inte att det ska bli bråk.
Jag vill att de ska dela med sig och inte bråka.
Till exempel säger 1 att det ska va apelsiner
och 2 säger att vi planterar äpplen.
Sen blir det bråk.
*
Emilia - Fred på jorden
Jag vill inte ha krig.
Jag vill bara ha frid.
En dag, alla var glada.
Alla kunde vara vänner.
Istället bjuda på något.
Göra en överraskning eller nånting.
*
Maria - Duvan Lovisa
Tänk om duvan Lovisa kunde flyga!
Då skulle varje land den flög över bli fred.
Det är den vackraste duva man kan tänka sig.
Varje barn skulle gå i skolan,
varje vuxen skulle ha jobb
och det skulle inte vara krig.
*
Belinda -Till alla barnen
Alla på jorden ska få pengar till hus.
Alla på jorden ska få skolor.
Alla på jorden ska få mat.
Alla på jorden ska få kläder.
Alla på jorden ska få affärer.
Alla på jorden ska få pennor, sudd,
linjal, böcker, väskor och stolar.
*
Matteus - Om krigen
Jag vill inte att det ska va krig i hela världen.
Och att man inte bråkade.
Och jag vill att man tryckte på en knapp
då kunde man resa nånstans.
Då va det bra.
Då ville alla komma till jorden.
*
Patrick-William - Fred på jorden
Alla ska vara snälla på jorden.
Allt va fred.
När det var fred var alla barn glada
och gav kramisar och pussar.
*
Maximus
Jag önskade att de slutade att kriga.
Sluta krigaa
Istället åt dom godis.
*
Lela och Elina
Om det inte fanns krig.
Sen hade alla frid på jorden.
Då gjorde vi fest och man fick dansa.
*
Alexander - Fred på jorden
På jorden vill jag att det ska vara fred.
Alla barn ska få gå i skolan.
*
Paola
En dag när det inte fanns krig längre
då blev jag glad och jag gav pengar till barnen
så att dom kunde gå i skolan.
*
Julia
Jag önskade att det va jättelugnt på jorden.
Då skulle alla vara jättesnälla.
I hela sitt liv.
Då va dom rika och kunde äta glass hela tiden.
*
Antonio - Fred på jorden
Jag vill att det ska vara fred på hela jorden
för att det ska inte vara bråk.
Och alla ska vara snälla.
*
Amanda
Jag vill inte att dom ska bråka. Inte i Sverige. Jag vill att dom ska samsas. Om man ville olika, då om en kille ville gå upp till skogen men den andra ville inte gå upp till skogen. Han ville göra änglar. Först kunde dom göra änglar sen kunde dom gå till skogen. Så bråkade dom inte mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar